Stop EN AW-6082 (AlSi1MgMn)

en-aw-6082

EN AW-6082 (AlSi1MgMn)

EN AW-6082 (AlSi1MgMn) jest stopem o średniej wytrzymałości i doskonałej odporności na korozję. Ma najwyższą wytrzymałość stopów serii 6000. Stop 6082 jest znany jako stop strukturalny. Płytka wykonana jest ze stopu 6082, który jest najczęściej używany do obróbki. Jako stosunkowo nowy stop, wyższa wytrzymałość 6082 sprawiła, że zastąpił 6061 w wielu zastosowaniach. Dodatek dużych ilości manganu kontroluje strukturę ziarna, co daje mocniejszy stop.
Trudno jest wytwarzać cienkościenne, skomplikowane kształty wytłaczania ze stopu 6082. Wytłaczana powłoka nie jest tak gładka jak inne stopy o podobnej wytrzymałości z serii 6000.
W przykładach wykonania T6 i T651 stop 6082 obsługuje i wytwarza ciasne spirale wiórów, gdy stosowane są łamacze wiórów.

Aplikacje – 6082 jest zwykle używany w:

Bardzo obciążone aplikacje
Kratownice
Mosty
Dźwigi
Aplikacje transportowe
Beczki piwa

6082 – Własności technologiczne

Podatność stopu na anodowanie75%
Odporność na korozję100%
Spawalność75%
Obrabialność75%

Spawalność

6082 ma bardzo dobrą spawalność, ale wytrzymałość w obszarze spawu jest zmniejszona. Podczas spawania zaleca się stosowanie stopu 4043. Jeśli spawanie jest w zakresie od 6082 do 7005, należy zastosować stop drutu 5356.

Spawalność – gaz: dobra
Spawalność – łuk: dobra
Spawalność – oporowe: dobra

Podstawowe informacje techniczne

  • materiał jest chemicznie stabilny, odpowiedni dla przemysłu spożywczego
  • jest bardzo dobrze spawalny
  • może być anodowany, obrabiany, polerowany
  • w stanie utwardzonym wytrzymałość na rozciąganie wynosi 310MPa (twardość około 95HBW)

EN AW-6082, AlSi1MgMn należy do serii 6000 – stopy magnezu i krzemu. W stopach z serii 6000 ilość fazy międzymetalicznej MgSi jest ważna z punktu widzenia właściwości wytrzymałościowych, dzięki czemu można je poddawać obróbce cieplnej i analogicznie do stali samoutwardzalnych – samoutwardzaniu. Cechami charakterystycznymi są ich doskonała zdolność formowania, spawalność, odporność na korozję, skrawalność mechaniczna przy właściwościach o średniej wytrzymałości. Główne zastosowanie znajduje się w elementach transportu, segmentach konstrukcji mostów, architekturze i produktach sportowych, takich jak ramy rowerowe.

Używana blacha aluminiowa, profile, płyty ogólnie stosowane do obróbki. Konstrukcje o większej wytrzymałości, zwłaszcza w wagonach kolejowych, ramach ciężarówek, przemyśle stoczniowym, przemyśle morskim, mostach, mostach wojskowych, kołach, kotłach.
Maszyny: platformy, kołnierze, układy hydrauliczne, maszyny górnicze, maszty i wieże, łodzie motorowe.
Technologia nuklearna. Maszty i belki do budowy statków (w szczególności do wody słodkiej). Rury rusztowań, ramy do namiotów i hal, rury, nity.
Bardzo dobra odporność na korozję. Bardzo dobra spawalność (niższe wartości naprężeń w obszarze spoiny) Dobra odkształcalność, szczególnie w T4. Stop o wytrzymałości nieco większej niż 6061. Średni limit zmęczenia.

AlSi1MgMn – Własności mechaniczne

[table “67” not found /]

W stopie 6082 w asortymencie składowym lub na zamówienie:

ProfilePręty i formatkiBlachy i taśmy

Na tej stronie jest jakiś błąd? Prosimy o kontakt.
Dane te mają jedynie charakter orientacyjny i nie zastępują całej specyfikacji jako takiej. W szczególności wymagania dotyczące właściwości mechanicznych różnią się znacznie w zależności od stanu, produktu i wymiarów produktu.
Wszystkie informacje oparte są na naszej obecnej wiedzy i są przekazywane w dobrej wierze. Informacje zawarte w tym arkuszu danych pochodzą z różnych uznanych źródeł, w tym norm EN, uznanych referencji branżowych (drukowanych i online) oraz danych produktu. Materiały dostarczone przez firmę mogą znacznie różnić się od tych danych, ale będą zgodne ze wszystkimi obowiązującymi i obowiązującymi normami.